• Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Google+ Social Icon

© 2017 Pear. All rights reserved. Created by Publin.

  • Angie Nomikou

Ανακρίναμε την Σήλια Κατραλή-Μινωτάκη


1. Ποια θεατρική παράσταση επιλέξατε πρόσφατα να παρακολουθήσετε και γιατί;

* Μάκβεθ του Ουιλιαμ Σαιξπηρ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη γιατί είναι ένα έργο που αγαπώ και προσπαθώ να το παρακολουθώ σε κάθε ανέβασμα του.

2. Πόσο συχνά είστε θεατής θεατρικών παραστάσεων;

* Παρακολουθώ θέατρο αρκετά συχνά σύμφωνα πάντα και με τον ελεύθερο χρόνο μου. Θεωρώ ότι είναι απαραίτητο όχι μόνο επειδή είμαστε ηθοποιοί αλλά γενικά πρέπει να πηγαίνουμε θέατρο, κάνει καλό.

3. Στην Αθήνα, κάθε χρόνο, υπάρχει υπερ -πληθώρα θεατρικών παραστάσεων. Ποιο είναι το δικό σας σχόλιο γύρω από αυτό.

* Είναι ελπιδοφόρα αυτή η κίνηση των πραγμάτων. Ένα ανακάτεμα και πολλές προσπάθειες μπορούν πάντα να βγάλουν ένα αποτέλεσμα. Καλό ή κακό είναι σίγουρα καλύτερο από μια αδράνεια.

4. Πώς είναι να παρακολουθεί κανείς θέατρο στο εξωτερικό. Έχετε ανάλογη εμπειρία;

* Αναλόγως τη πόλη που βρίσκεσαι. Έχω παρακολουθήσει θεατρική παράσταση στο Λονδίνο κάτω από μια γέφυρα με πέντε θεατές και ήταν ενδεχομένως απ’ τα καλύτερα θεάματα που έχω παρακολουθήσει στη ζωή μου. Σίγουρα το βασικό είναι να γνωρίζεις τη γλώσσα αλλά και τους ιδιωματισμούς της. Είναι πραγματικά συγκλονιστική εμπειρία όπου και αν τη ζήσεις. Είναι κάτι διαφορετικό από αυτό που έχουμε συνηθίσει. Ακόμη και ο τρόπος που διδάσκεται το θέατρο στην Ευρώπη ή στην Αμερικη είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που έχουμε στο μυαλό μας εδώ στην Ελλάδα σαν θέατρο, σαν τρόπο αντιμετώπισης ενός κειμένου που πρόκειται να ζωντανέψει.

5. Με μια λέξη: πώς χαρακτηρίζετε το θέατρο του καιρού μας;

* Μπερδεμένο.

6. Ποια ήταν η πρώτη σας εμπειρία με την τέχνη του θεάτρου; Τι κρατάει άσβεστο η μνήμη σας από αυτή την πρώτη εμπειρία;

• Η πρώτη μου θεατρική εμπειρία ήταν σε μιούζικαλ και μπορώ να πω πως ήταν και είναι ένα ιδιαίτερα μαγευτικό είδος θεάτρου το οποίο θα ηθελα να ξαναδοκιμάσω. Σίγουρα ήταν κάτι διαφορετικό από τις παραστάσεις της δραματικής σχολής καθώς πλέον δεν είχες δίπλα σου τους συμφοιτητές και τον καθηγητή σου αλλά επαγγελματίες - έτοιμους ηθοποιούς.

Νομίζω το άγχος και η ανυπομονησία λίγο πριν βγεις στη σκηνή είναι που δημιουργούν μια ατμόσφαιρα μεταφυσική γύρω από τη δουλειά του ηθοποιού στο θέατρο. Αυτό ένιωσα την πρώτη φορά. Το ίδιο μου συμβαίνει ακόμη.

7. Αν δεν ήσασταν ηθοποιός, με ποιον άλλο κλάδο -που άπτεται της θεατρικής τέχνης- θα θέλατε να είχατε καταπιαστεί;

* Ενδεχομένως με το τραγούδι.

8. Πόσο τυχερός είναι ένας ηθοποιός, που βιώνει όλο αυτό το ταξίδι;

* Είναι σίγουρα μαγευτικό να υπηρετείς οράματα άλλων. Και ακόμη πιο υπέροχο είναι να σου εμπιστεύονται ένα όραμα. Η δουλειά μας είναι ένα απρόβλεπτο μονοπάτι. Εκεί που νομίζεις πως έχεις βρει το δρόμο ανακαλύπτεις κι άλλους τρόπους κι άλλες εκδοχές κι άλλες πτυχές. Κι αυτό δε σταματάει ποτέ.

9. Ο Αυστροαμερικανός σκηνοθέτης Μπίλυ Γουάιλντερ έχει πει ότι ένας σκηνοθέτης πρέπει να είναι αστυνόμος, νοικοκυρά, ψυχαναλυτής, συκοφάντης και καθίκι. Η σκηνοθεσία ποια στάδια ακολουθεί μέχρι να υλοποιήσει έναν - έναν τους στόχους της;

* Αρχικά πρέπει να αγαπήσει το έργο και μετά να το ξεχάσει. Να το φέρει στο τώρα, στο εγώ, στο εμείς, στο μαζί, στους ηθοποιούς, στον κόσμο. Ένας σκηνοθέτης οφείλει να μας δείξει έναν ολόκληρο κόσμο από ένα μόνο κομμάτι χαρτί. Είναι όπως ακριβώς ο συνθέτης για τον στιχουργό. Αλληλένδετα αλλά και εξίσου σημαντικά ως αυτοτελείς μονάδες. Σίγουρα η σκηνοθεσία περνάει από πολλά στάδια για να φτάσει στην τελική της μορφή και να αναδείξει ένα κείμενο. Για μένα για να είναι πετυχημένη μια σκηνοθεσία ο σκηνοθέτης πρέπει να σκηνοθετεί τους ηθοποιούς και όχι το έργο.

10. Σας έχει τύχει να παρακολουθήσετε κάποια θεατρική παράσταση πάνω από μία φορά; Κι αν ναι, ποια ήταν αυτή και γιατί;

* Δεν μου έχει τύχει με παράσταση. Αντιθέτως μου έχει συμβεί με αρκετές ταινίες που λατρεύω.

11. Αν δεν σας αρέσει μια θεατρική παράσταση, είναι μονόδρομος για εσάς η "εγκατάλειψή" της;

* Εξαρτάται σε ποιο σημείο συνειδητοποιείς ότι δε σου αρέσει, ότι δεν ταυτίζεσαι καλλιτεχνικά με το όραμα που υπηρετείς. Ωστόσο οι επιλογές μας είμαστε εμείς και πρέπει να τις στηρίζουμε ως το τέλος. Κάπου μπορεί να μας βγάλουν.

12. Ποια στοιχεία συμβάλλουν στην καλλιτεχνική κυρίως επιτυχία μιας θεατρικής παράστασης;

* Η επικαιροποίηση του έργου. Το σωστό καστ. Η ομαδικότητα. Η απόλυτη κατανόηση του γιατί κάνουμε ό,τι κάνουμε πάνω στη σκηνή. Η αγάπη για το έργο.

13. Πιστεύετε ότι το θέατρο πρέπει να χωρίζεται σε ποιοτικό κι εμπορικό;

* Το θέατρο δεν πρέπει να χωρίζεται γενικότερα. Οι κατηγοριοποιήσεις δεν νομίζω πως ταιριάζουν στη τέχνη. Είναι αυτό που είναι. Και αυτό είναι εντάξει. Το ίδιο πιστεύω και για τους ηθοποιούς. Έχω ακούσει τη φράση «αυτός είναι κωμικός» και έχω δει κωμικούς να παίζουν δραματικούς ρόλους με τεράστια επιτυχία και ιδιαίτερη δεξιοτεχνία. Είναι καλύτερο να μην κατατάσσουμε τα πάντα σε κατηγορίες. Μπορούμε απλά να κυλάμε μαζί τους και να δούμε που θα μας πάνε.

14. Ποιο είναι το θεατρικό κείμενο που ξεχωρίζετε;

* Είναι πολλά. Ένα που μου έρχεται τώρα «ΣΤΗ ΜΟΝΑΞΙΑ ΤΩΝ ΚΑΜΠΩΝ ΜΕ ΒΑΜΒΑΚΙ» του Κολτές Μπέρναρντ Μαριε

15. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας συγγραφέας και σκηνοθέτης; Κι εντός και εκτός συνόρων.

* Λαρς Φον Τρίερ.

16. Με ποιον σκηνοθέτη, που δεν έχετε συνεργαστεί ως τώρα, θα θέλατε να συνεργαστείτε στο άμεσο μέλλον;

* Συνήθως αυτά σε επιλέγουν δεν τα επιλέγεις. Έχω ιδιαίτερες προτιμίσεις σε έργα όχι σε συντελεστές. Νομίζω πως από τον κάθε σκηνοθέτη μπορείς να πάρεις κάτι. Είναι μια εμπειρία η κάθε δουλειά, ένα ταξίδι. Και συνήθως από αυτούς που δεν πολυταιριάζεις φαινομενικά, στο τέλος παίρνεις τα μεγαλύτερα μαθήματα.

17. Το 2020, γεμίζουν οι θεατρικές αίθουσες στην Ελλάδα; Παραμένει το θέατρο εκείνη η λαϊκή τέχνη, που είναι αναγκαία για τον μέσο άνθρωπο;

* Νομίζω πως ο κόσμος τα τελευταία δυο χρόνια τουλάχιστον έχει επιστρέψει εντυπωσιακά ενεργά στις θεατρικές αίθουσες. Μάλλον κάτι καλό έχει αρχίσει να συμβαίνει και κλείσανε τις τηλεοράσεις έστω και για δυο ώρες. Ίσως η επιστροφή στο συγκεκριμένο τρόπο διασκέδασης μάρτυρα μια γενικότερη συνειδητοποίηση, μια εμβάθυνση στις προσωπικές ιστορίες των άλλων, ως τρόπο για να απομακρυνθούμε κάπως απ τις δικές μας, να αποστασιοποιηθούμε και να τις επανεξετάσουμε με καθαρότερη κρίση.

18. Ποια είναι η πιο δυνατή συγκίνηση, που σας έχει προκληθεί ποτέ σε θεατρική παράσταση;

* Κυρίως κλαίω. Σχεδόν σε όλες τις παραστάσεις. Όσο μπορώ πιο διακριτικά. Μερικές φορές ασταμάτητα.

19. Θυμώσατε ποτέ κατά την διάρκεια θεατρικής παράστασης;

* Όχι. Μπαίνω μέσα στα έργα αλλά δε μπορώ να θυμώσω με τους χαρακτήρες.

20. Κάνετε όνειρα, καλλιτεχνικά ή παντός είδους, σαν να είστε είκοσι χρόνων; Μοιραστείτε μαζί μας κάποια από αυτά.

* Κάνω όνειρα σαν να είμαι 10 χρόνων. Όλα έχουν να κάνουν με εντελώς παράξενα και για αρκετούς παράλογα ή ακόμη και χαζά μικροπράγματα ή και μεγαλύτερα. Σύντομα μάλιστα σκέφτομαι να οργανώσω και ένα ταξίδι στον Άρη μαζί με μερικούς φίλους.

21. Αν είχατε την μεταφυσική δυνατότητα να συναντήσετε ένα ιερό τέρας της τέχνης, που σήμερα δεν υπάρχει, ποιο θα ήταν αυτό;

* Νομίζω θα ήταν ο Rory Gallagher (Ιρλανδός συνθέτης, κιθαρίστας και τραγουδιστής της μπλουζ και ροκ μουσικής.)

22. Ποιο τραγούδι ακούγατε (γιατί κάποιο σίγουρα ακούγατε) όσο απαντούσατε τις παραπάνω ερωτήσεις;

* Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arm

Την Σήλια την συναντάμαι στην παράσταση ΗΧΩ & ΝΑΡΚΙΣΣΟΣ στο θέατρο ΛΥΧΝΟΣ